TeleMath – Διδακτική Μαθηματικών – Στοιχεία Διδακτικής

Μια από τις επικρατέστερες απόψεις γύρω από το μάθημα των Μαθηματικών είναι αυτή που αφορά στη δυσκολία και το αίσθημα δυσφορίας που αυτό προκαλεί. Ακόμη και οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι ομολογούν πως δυσκολεύονται να κατανοήσουν το μαθηματικό αντικείμενο και νιώθουν αποστροφή, απέχθεια ή αδιαφορία γι αυτό. Ποιοι, όμως, είναι οι λόγοι που συμβάλλουν στη δημιουργία της παραπάνω άποψης; Γιατί, άραγε, το μάθημα των Μαθηματικών να συνοδεύεται από τέτοιου είδους αντιλήψεις; Απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα δεν είναι εύκολο να δοθούν. Κι αυτό, γιατί υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι που προκαλούν αυτή τη δυσφορία για τα Μαθηματικά. Παρακάτω θα αναφέρουμε τους πιο σημαντικούς. Αυτοί είναι οι ακόλουθοι:

  1. Η μοναδικότητα της προσωπικότητας του κάθε ανθρώπου. Υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι από τη φύση τους μπορούν και πειθαρχούν σε κανόνες, γεγονός που τους βοηθάει πολύ στην κατανόηση και τη μάθηση των Μαθηματικών. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν άτομα, τα οποία αντιδρούν έντονα στην επιβολή κανόνων, με αποτέλεσμα να νιώθουν μια αποστροφή για τα Μαθηματικά.

  2. Η αυστηρή σειρά του μαθήματος. Τα Μαθηματικά από τη φύση τους διακρίνονται από τη συνοχή και τη συνεκτικότητά τους. Όλες οι μαθηματικές έννοιες βασίζονται στις προηγούμενές τους. Δεν υπάρχουν ανεξάρτητες ενότητες στα Μαθηματικά. Αντίθετα, όλα συνδέονται μεταξύ τους με έναν αυστηρά ιεραρχικό τρόπο. Είναι, επομένως, δυνατό, αφήνοντας κάποιος ένα σημείο αδιευκρίνιστο να μην μπορέσει να κατανοήσει τα επόμενα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί πολλά κενά και κατατάσσει το μάθημα των Μαθηματικών στα δύσκολα.

  3. Η μαθηματική γλώσσα. Η ειδική ορολογία των Μαθηματικών, η γλώσσα των συμβόλων και των παραστάσεων δυσχεραίνουν τους μαθητές να κατανοήσουν τις διάφορες έννοιες. Η μαθηματική γλώσσα, λοιπό, η οποία έχει πολλές διαφορές με τη φυσική καθημερινή γλώσσα, είναι άλλος ένας παράγοντας που προκαλεί στα παιδιά αποστροφή για τα Μαθηματικά.

  4. Η τυποποίηση του περιεχομένου. Από παλαιότερα έχει επικρατήσει η αντίληψη της αυστηρότητας και της τυποποίησης που πρέπει να συνοδεύουν την ανάπτυξη του μαθηματικού περιεχομένου. Έτσι, τα Μαθηματικά φαίνεται να είναι ένα σύνολο αυστηρά διατυπωμένων κανόνων που επιβάλλονται στους μαθητές. Αυτό, όμως, έχει σαν αποτέλεσμα να νιώθουν οι τελευταίοι δυσφορία για το μάθημα.

  5. Νοητικές δυσλειτουργίες. Κάποια άτομα, είναι γεγονός, πως έχουν μνήμη μικρής χωρητικότητας, δυσκολία στη λεκτική τους ικανότητα και δυσλειτουργία του εγκεφάλου. Έτσι, είναι εύλογο, ότι δεν έχουν καλές επιδόσεις στα Μαθηματικά.

Bitnami